|
Flyvevåbnets Historiske Samling |
|
Flytning af Catalina L-861 I forbindelse med Flyvevåbnets 60 års jubilæum
i 2010 skulle der laves en speciel udstilling om aktiviteterne
gennem årene i Grønland. Da samtidig aftalen med Danmarks Tekniske
Museum om lån af Catalina L-861 udløb, blev det besluttet at flytte
dette fly fra Helsingør til Flyvevåbenmuseet i Stauning, så det kan
indgå i denne udstilling. |
Jeg, Erik Thingbo , (tidligere maskinist på bl.a. Catalina i ESK 722 og ESK 721) blev i Maj 2008 forespurgt af Flyvevåbnets Historiske Samling, ved major Palle Mikkelsen og seniorsergent Lars Søe-Jensen, om jeg kunne tænke mig at være tolvholder for en evt. flytning af Catalina L-861, som på daværende stod udstillet i Helsingør på Teknisk Museum. Grunden til, at den skulle flyttes, var, at Flyvevåb-net havde etableret sig med et Flyvevåbenmuseum i Stauning, og at Flyvevåbnet ville blive 60 år d. 1. oktober 2010. Hertil ville man gerne kunne fremvise så meget som muligt af det flyvende materiel, som er brugt gennem årene. Og da udlånet af Catalinaen udløb medio november 2009, sagde jeg ja til opgaven. Dette kunne selvfølgeligt ikke gøres af én mand, så jeg tog kontakt til flere af mine gamle pensionerede kollegaer, som alle sagde ja, da det jo er bedre, at det er nogle folk, der kender flyet, der adskiller det, end nogle helt fremmede. Og flyttes skulle det under alle omstændigheder. Der har dog været en hel del blæst om opgaven fra forskellig side, både i dagspressen og TV. Nogle mente, at den skulle blive stående i Helsingør; andre håbede på et museum på den nu nedlagte Flyvestation Værløse. Men d. 7. september 2009 gik vi i gang med at adskille så meget, som vi kunne, uden at det ville ødelægge det museale indtryk for de besøgende. Det var kun muligt for os at arbejde på museet på mandage, da der da var lukket og ingen fare for uheld med besøgende (et forsikringsspørgsmål). Det har været Torben Jensen (ESK 721) Tage E. Jensen (Vær.M-afd.) Erling N. Larsen (Hg.7, Vær.) Erik Rose (ESK 722) og Bjarne Andersen (ESK 721) der har taget det store slæb. Mandag d. 9. nov. begyndte så det store arbejde med kraner og blokvogne. Denne dag fik vi demon-teret bagkanterne samt begge ydervinger. Den ene ydervinge blev læsset på en blokvogn fra kørselstjenesten Wing Skrydstrup, ført af Steen Brink Terkelsen, som kørte den til Karup. Mandag d. 16. nov. blev begge propeller og moto-rer demonteret og sat i dollyer. Den ene dolly havde pensionisterne i Aalborg fremstillet til os (stor tak!) Derefter var det centralplanets tur. Det var ikke nogen helt lille en opgave; men med megen professionel hjælp af teamet fra Karup, Sigurd Nielsen og Knud Søndergaard, (KAR-M-afd.) Michael van der Sterren og Lars Søe (FLYHIS), så det helt enkelt ud til slut. Stort ”Well done!” Endvidere blev vi alle godt serviceret af Kristian Hansen (FLYHIS) Tak! Der skal også lyde en stor tak for den megen hjælp og forståelse, vi har fået fra daglig leder på Danmarks Tekniske Museum Jan Larsen og hans team samt fra museumsdirektør Jens Breinegaard. Mandag d. 23. nov. blev så dagen, hvor halen skul-le demonteres. Derefter check af understellet for virkemåde for så senere at kunne trække flyet ud af museet. Her blev kroppen så hejset op for at få understellet pumpet ind; det skete ved hjælp af en stor kran fra Flådestation Korsør, professionelt betjent af mekaniker Per Nielsen og MOKS Brian Hansen. Derefter blev den læsset på blokvogn og gjort klar til transporten til Stauning. Blokvognen var 25 meter lang, 3,6 meter bred og læsset var 4,8 meter i højden. Transporten
foregik fra mandag aften kl. 22.10 via en rute, som var fastlagt til
lejligheden af Politiet p.g.a. højden, som gjorde, at vi ikke kunne
køre ad motorvejene. Kortegen blev ført an af en følgevogn kørt af
Knud Søndergaard og Sigurd Nielsen - megen stor
ros til begge for professionel vejvisning. Derefter
fulgte blokvognen med Catalinaen kørt meget professionelt og sikkert
af Flemming Rønde Pedersen og Søren Frede Bertelsen
begge fra kørselstjenesten Wing Skrydstrup. Derefter fulgte en
følgevogn kørt af Michael van der Sterren og så en kranvogn
ført af Kristian Hansen, og endelig kom så vi pensionister
fra Værløse, som havde sid-det vagt ved vogntoget i Helsingør fra
Kl. 16.30 og til kl. 22.00.
Vi vil vende tilbage i uge 15 for at samle Catalinaen igen.
Uge 15 og 16, 2010
Søndag d. 11. april. ”Catalina Team
Værløse” drog af sted fra Jonstrup mod Stauning kl.
ca.14.00. Mandag d. 12. april startede
vi dagen med morgen kaffe i museets spisestue, som Michael havde
serveret. Tirsdag d. 13. april
blev motor # 1 monteret og propellen påsat. Da var kl. 10.00.
Herefter blev motor #2 monteret, og så ankom en lastvogn fra Karup
med de 2 balanceklapper, som blev aflæsset og lagt ind i hallen.
Efter en kaffepause blev balan-ceklappen monteret det styrbords
yderplan. Onsdag d. 14. april gik
man i gang med at få monteret propel #2 samt div. motorskærme. Torsdag d. 15. april
startede dagen med, at bag-gords yderplan blev klargjort
montering. Balance- klappen blev påsat, pitotrøret blev monteret i
cen-tralplanet. Erik Rose holdt store vaskedag med haleplanet og
finnen. Det var blevet helt lyserødt p.g.a. malingen af flyderne.
Ydervinger og haleplan havde stået i samme bygning vinteren over i
Karup, hvor påmalingen af day-glow orange var foregået. Kl. 09.30
blev kranen kørt i stilling af Michael for derefter at hejse
bagbords yderplan op for monte-ring, og de første af mange bolte var
isat kl.10.05, og kl. 12.10 var arbejdet udført. Fredag d. 16. april
blev div. skærme påsat tårn-sektionen, og tankmålerne
i tårnet blev isat af Erling. Søndag d. 18. april
mødte holdet atter op kl. 18.15 og blev genindkvarteret i vore vante
omgivelser. Derefter blev aftensmaden serveret. Igen en dejlig ret
tilberedt på Lem Kro. Mandag d. 19. april
blev F-86'eren og Meteoren og ambulancen kørt ud. Man gik i gang med
at klargøre værktøj og flydele. Sigurd Nielsen og Knud
Søndergaard ankom fra Karup med div. rullemate-riel, og man
forsøgte at sætte ruller under hoved-hjulene og næsehjulet. Dette
første forsøg måtte dog opgives, da materiellet var for småt for en
Catalina! Herefter blev der målt og beregnet,
hvor-efter der blev kørt til et værksted, hvor delene kunne svejses
sammen. Imedens blev 3 stk. radio-antenner monteret på oversiden af
planet og 1 stk. på undersiden. Kl. 11.45 kom Knud og Sigurd tilbage
med det sammensvejste rullemateriel. Hovedhjulene blev jacket op ét
adgangen for at sætte rullerne ind under hjulene og et sæt ruller
under næsehjulet. Så begyndte den sidelæns kørsel af flyet, hvorved
det blev flyttet godt 1½ m til højre. Man blev enige om, at det var
tilstrækkeligt og i henhold til skitsen over udstillingen af flyene.
Derefter blev flyet jacket ned og alt rullemateriellet fjernet.
Catalinaen blev rettet ind for sin endelige placering. Klokken var
da blevet 12.15. Om efter-middagen blev div. resterende antenner
monteret, bagbords flydertræk blev samlet, og inspektions-lemmen
blev monteret.
Tirsdag d. 20. april
blev den sidste arbejdsdag på dette projekt. Det skal dog lige tilføjes, at hvis ikke Erling havde givet sig selv en Bosch skruemaskine med indbygget lys og torque i julegave, så havde vi nok skullet bruge et par dage mere for at få de mange hundrede skruer og bolte isat. Klokken 17.00 kunne undertegnede overdrage Catalina L-861 til museets formand Karsten Knudsen, som udtrykte sin tak for vores indsats samt at han syntes, at Catalina L-861er et værdigt eksemplar i museets samling. ”Catalina Team Værløse” returnerede til Jonstrup onsdag kl.13.10 og er indtil videre gået i dok. ”Mission completet”Erik Thingbo
|
-------------------
|