|
|
Flyveskolen hold 1969 II 40 års jubilæum 7.-8./8. 2009.
Den 5.5.69 mødte fire håbefulde flyveelever på Flyvestation Avnø for at påbegynde uddannelsen til pilot i Flyvevåbnet. De fire var BOL, JES, FOR og TAJ. Efter grunduddannelsen ankom CAL, HEI, JØT, NOF og URI til sergentuddannelsen. Og da vi nåede til EK (elementærkursus) delen, så ankom der yderligere fire elever fra Hæren, samt to fra Søværnet, så vi nu var i alt 16 elever. Vi er alle på billedet herunder.
Efter endt grunduddannelse var vi otte fra Flyvevåbnet og en fra Hæren tilbage på holdet. Vore veje skiltes – og vi endte i henholdsvis Hæren Flyvetjeneste (STI), ESK 724 (BOL, FOR, JES, JUS, JØT, TAJ og TER ) samt ESK 730 (SAU). De fleste af os har været tjenestegørende i det civile i den længste del af perioden siden 1969, men JØT og TAJ har været trofaste i Flyvevåbnet. TAJ har vel rekorden i skolesystemet – og har været i berøring
med over 600 piloters uddannelse i Flyvevåbnet, senest som leder af O-afdelingen
JØT har været tjenestegørende i flere eskadriller med kampfly
af typerne Hawker Hunter, F-100, samt F-16. Senest har han gjort tjeneste ved
ESK Både JØT og TAJ har gjort tjeneste som instruktører i USA. STI tjente hos Hærens Flyvetjeneste på FSN Vandel indtil han påbegyndte den civile tid hos Sterling Airways – og senere SAS. JUS kom efter tiden hos ESK 724 til FSN Ålborg og fløj F-104, indtil han under omskoling til C-47 i ESK 721 kom i tanker om, at han egentlig hellere ville være civil i Swissair. Der var han, indtil dette hæderkronede selskab forsvandt – og JUS pludselig var pensionist som den første på vort hold. Da ESK 724 lukkede kom TER til FSN Karup og ESK 729, som fløj med Draken. Herefter blev det til tjeneste i ESK 721, før det civile liv begyndte i Maersk Air – og senere SAS. Nu flyver han rundt i Indien, som pensionist fra SAS, men aktiv endnu. JES tog efter ESK 724 tiden på Flyvevåbnets Officersskole – og gjorde herefter tjeneste i både Ålborg og Værløse – inden også han kom til SAS. FOR kom efter tjenesten i ESK 724 til ESK 730 og derefter Stationsflighten i Karup, for at slutte den militære tid i Hærens Flyvetjeneste på FSN Vandel. Han blev civil – og fløj i Sterling Airways, Air Business, samt SAS. Han var også lige i Nigeria for en kort bemærkning. Desværre er FOR ikke længere iblandt os, idet han døde den 5. februar 2007. BOL kom efter ESK 724 til ESK 722 – og derefter ud i det civile liv. Det blev til flyvning i Cimber Air, Maersk Air, Airbusiness, SAS og Swissair, inden den aktive flyvning blev forladt.
Vort hold har holdt regelmæssige “sommermøder” de seneste år, så derfor var det ikke så fjernt for os, at planlægge et møde i anledning af vort fyrre års jubilæum. Flyveskolen på Karup var så venlige at tillade, at vi kunne mødes der, hvilket vi alle syntes var passende, så vi aftalte at mødes den 7.-8. august 2009. Alle der fuldførte uddannelsen var tilmeldt, hvilket vil sige BOL, JES, JUS, JØT, SAU, STI og TAJ, samt TER. Desværre måtte TER melde fra pga sygdom. Desuden deltog Anne (JØT´s hustru), som har været med i alle fyrre år, samt Birgit (JES´hustru), Anne (SAU´s hustru), Lis (JUS´hustru) samt Bente (TAJ´s hustru), hvilket gjorde, at dagen blev ekstra god! SER, som nu er leder af O-afdelingen, indvilligede endda i at møde op for at fortælle lidt om den moderne flyveskole. Herefter blev der udvekslet “war-stories”, vist rundt på Flyveskolen af TAJ – og hygget. Der blev grillet og hygget til ud på aftenen.
Lis, JUS, Bente og TAJ
SAU, JØT og Anne
SAU og JES
Der kigges billeder.
BOL og SAU
Lørdag den 8. august blev vi meget venligt vist rundt hos Flyvevåbnets Historiske Samling i Karup.
Seniorsergent Lars Søe-Nielsen, samt Villy Breinholt gav kaffe – og gav os en meget engageret og interessant rundtur i magasinerne.
Efter nogle interessante timer afsluttede vi vort jubilæumsmøde med løftet om at ville holde forbindelsen – og mødes igen til næste år. BOL
|
|