|
Flyvevåbnets Historiske Samling |
|
Hvad
magasinerne gemmer |
En tur gennem magasinerne på Flyvevåbnets Historiske Samling i
Gedhus og med Flyvestation Karup som nærmeste nabo er en helt
speciel oplevelse. For det første skal man afsætte adskillige timer
til turen, hvis den skal foregå i et jævnt og adstadigt tempo uden
for mange stop. Hvis man derimod hører til dem, der gerne vil
fordybe sig nærmere i nogle af de tusinder af genstande, som
magasinerne rummer, så kan der bruges dage på de spændende
oplevelser, som de giver mulighed for. Det er naturligvis ikke
meningen, at disse mange spændende genstande, der hver for sig
fortæller en del af Flyvevåbnets historie, blot skal blive liggende
gemt bort i magasinerne for tid og evighed. Efterhånden som den
arbejdskraft, der er til rådighed, giver mulighed for det, skal de
sættes i stand og f.eks. indgå i temaudstillinger i Flyvevåbenmuseet
eller andre steder. Men indtil det kan ske, vil vi i den kommende
tid gå ind og kigge nærmere på flest muligt af de mange genstande,
og vi vil bringe billederne af dem her på hjemmesiden, og ikke
mindst vil vi lade
|
Jævnligt dukker der nye og spændende ting op
i Flyvevåbnets Historiske Samling (FLYHIS).
|
Og en af dem, der har kunnet nikke genkendende til
støvlerne, er pensioneret major Oluf Eriksen, for hvem det
var det foretrukne fodtøj i hans aktive år som Meteor-pilot. |
En vigtig
opgave for et kampfly er jo at kunne skyde og ramme. Det
skal trænes, og til det formål må man have noget at skyde
efter. Det er ikke noget problem, når det drejer sig om mål
på jorden; men det er helt anderledes, når det gælder
luft-til-luft. Til det formål har man gennem tiderne brugt
forskellige former for mål, og et af dem var det såkaldte
DELMAR skydemål, som samlingen har et par eksemplarer af.
|
|
Blandt dem, der har læst ovenstående
omtale af DELMARE slæbemålene, er tidligere pilot i I 1962 var jeg med på Wheelus Air Base i
Libyen, da vi var dernede med F-86 eskadrillerne for at
skyde med Sidewinder efter DELMARE-mål, som blev trukket af
T-33 fly, og jeg havde endda fornøjelsen af at være den
første pilot, der blev skudt en Sidewinder raket efter -
formodentlig fordi jeg var den yngste.
|
Øverst ses T-17 "i tidernes morgen", da man eksperimenterede med at bevæbne flyet. Og derunder SØE med en af samlingens pyloner. |
For
nogen tid siden blev jeg kontaktet af en forsyner ude
fra O-afdelingen på Flyvestation Karup, som har
Stationsflighten og Flyveskolen under sig. Han fortalte,
at de havde nogle pyloner liggende til T-17. Det lurede
jeg lidt på; men jeg kørte naturligvis ud på Flyveskolen
og hentede dem. Det viste sig at være nogle pyloner, som
gjorde det muligt at montere raketter på T-17.
|
Det, som vi står ved her, er jo en
drone, altså et ubemandet fly, og den kommer oppe
fra Søværnets Artilleriskole på Sjællands Odde. Men
når vi har den her, så hænger det sammen med, at
også Flyvevåbnet tidligere har anvendt droner i
forbindelse uddannelse bl.a. på NIKE og vistnok også
på HAWK raketterne. Det er et område, som jeg ikke
har nået at sætte mig så meget ind i endnu; men jeg
har fået en aftale med chefsergent Bøgild oppe på
skolen om, at vi vil prøve at få lavet de
forskellige typer af droner, som har været brugt i
Forsvaret gennem tiderne. Indtil nu har det ført
til, at de på skolen har samlet en gammel drone
sammen af dele fra to, som i tidernes morgen stod på
Flyvestation Skalstrup, og pensionisterne her på
Karup har så arbejdet videre på den og gjort den
mere færdig, så vi nu har et helt eksemplar af den
første af de droner, der var i Flyvevåbnet. Den er i
dag oppe på Hovedværksted Aalborg . |
Dronen her er en Banshee 400. Den findes med forskellige motortyper - blandt dem både boxermotorer og stjernemotorer.
|
Den motor, som jeg står ved her, er noget af det, der virkelig gør det skægt at have det job, som jeg har. Den er fundet nede i kælderen ovre i bygning 131 på Værløse, hvor Flymekanikerskolen havde den stående helt inde i et hjørne. Og som man kan se, så er det en gennemskåret Continental-motor af den type, der sad i KZ X og KZ VII, og når man er så heldig at finde sådan noget, der er fuldstændig udstillingsfærdigt med det samme, så er det jo i høj grad noget, der gør opgaven nem, og i det her |
tilfælde er det noget, som på en fantastisk fin måde viser, hvordan
flymotorer fungerede i tidernes morgen. Det er i øvrigt en af
kongstankerne med hensyn til museet i Stauning, at den her motor
skal ud sammen med nogle af de andre gennemskårne motorer, som
findes i samlingen, så de besøgende kan se, hvordan både
stempelmotorer af forskellige typer og radial- og aksial-jetmotorer
fungerer, sådan at vi derigennem kan fortælle mest muligt om
flymotorernes udvikling og historie. Lidt ærgerligt i denne forbindelse er det, at man ved, at de på Flymekanikerskolen også har haft en Gipsy Major motor med hængende cylindre; men den kan vi desværre ikke finde, og vi undrer os faktisk lidt over, hvor i alverden den kan være blevet af. Oppe i Grønland står der p.t. en Pratt & Whitney DC-3 motor, som vi får hjem ved første givne lejlighed. Den var egentlig lavet i stand til udstilling i museet på Kangerlussuaq (Sdr. Strømfjord), men det viste sig, at den er for tung til, at gulvet i museet kan bære den. Nu får så de besøgende i Stauning glæde af den i den kommende udstilling om flymotorer. |
Dette her er et af de
irritationsmomenter, som jeg en gang imellem er stødt på her i
samlingen, ganske enkelt fordi ingen af os anede, hvad det var.
Men man skal aldrig smide noget ud, som man ikke ved hvad er. Og
i det her tilfælde fik jeg at vide, hvad det er, da en gammel
tekniker fra Skrydstrup var med herinde. Han kunne nemlig
fortælle, at det er et apparat, som blev brugt til Hawker
Hunter. |
specielle apparat ind under flyet, og ved hjælp af de fire spil,
som også kan ses på billedet t.v., kunne man hejse gunpoden ned
og køre den ud for derefter at køre en opladet gunpod ind og
hejse den op på plads i i bugen på flyet. Det betød en meget
hurtig klargøring til en ny mission. |
|
Her er det så, at Piet van Deurs
ville sige: ”Hvad er dog denne mærkelige genstand?”
Og det kan man jo så stå og lure lidt på. Men hvad
de færreste ved, er, at det i virkeligheden er spidsen af en
svensk S35E, der blev anskaffet til kannibalisering
af reservedele i 1980. Men når man kigger nedenunder,
opdager man, at der sidder en køleskabskompressor,
og så er det jo altså, at man spørger: ”Hvad er den
dybere mening?” |
Her højt til vejrs har vi stående noget, som
mest ligner nogle mærkelige trompethorn af en
eller anden slags, og som med en hel del andre
af de mange ting, vi har stående, så gik jeg
faktisk længe og spekulerede over, hvad det mon
egentlig kunne være. Men også her fik jeg på et
tidspunkt forklaringen af en gammel tekniker.
Han kunne referere til, at problemet med fugle
og jetfly, som vi senest er blevet præsenteret
for på så dramatisk måde i forbindelse med
nødlandingen på Hudson floden i New York, jo
ingenlunde er af ny dato. Det har været kendt
næsten lige så længe, som jetmotoren har
eksisteret, og i de tidlige år søgte man at
begrænse det ved hjælp af disse rør, som blev
stillet op for enderne af startbanerne. De var
så forbundet med en gasflaske, og fra den blev
der med mellemrum lukket en portion gas ind i
rørene og antændt med en eksplosion til følge,
som kunne jage fuglene i området væk. Vi har seks styk stående i containeren deroppe; men da vi vel ikke skal bruge mere end to, er de resterende nok noget af det, der på et eller andet tidspunkt vil blive sendt til skrotning. |
Margretheholm
Her står vi inde i det, vi lidt
spøgefuldt kalder for vores
”raritetskabinet”. Betegnelsen skyldes, at
her opbevarer vi meget af det, som er
virkelige unikaer. Og hvis vi kigger op, så
ser vi et af mine yndlingsbilleder, som er
en herlig karikaturtegning.
Kastrup
|
I september 1966 var der næppe nogen
dansker, som ikke kendte til den fantastiske indsats, som
Redningseskadrille 722 ydede i forbindelse med færgen ”Skagerak” s
forlis, en indsats, der blev ledes at KN K. Willumsen.
|
For kort tid siden blev jeg ringet
op af Prins Henriks adjudant og sekretær Mogens Christensen, som
fortalte, at han under et oprydningsarbejde havde fundet nogle
originaltegninger af designeren Margit Brandt. Det var udkast
til gallauniformer for Flyvevåbnet, som havde været forelagt for
Dronningen i forbindelse med implementeringen af en ny uniform.
Det er altså en prototype, vi har
hængende, og når vi har den her, så skyldes det, at der blev
ringet inde fra C.L. Seifert i København, som er en virksomhed,
der har specialiseret sig i at fremstille gallauniformer eller –
som de kalder dem hos Seifert – selskabsuniformer foruden stort
set alle former for tilbehør til uniformer. Manden, der ringede
fra Seifert, fortalte, at de havde den her prototype hændende,
og den kunne de sådan set ikke bruge til noget. Men nu havde de
hørt, at der er noget, der hedder Flyvevåbnets Historiske
Samling, og derfor ville han høre, om vi eventuelt her var
interesseret i at få den over. Det resulterede i, at næste gang
jeg var i København, så var jeg en tur inde hos Seifert og fik
den med. Der var også lavet udkast til hovedbeklædning, endda i hele tre udformninger. Spidshuen med flyvervingen placeret foran har jeg aldrig set i brug. Derimod har jeg en enkelt gang set, at den tidligere chef for FTK, GM Rosgaard har brugt ”sovsekanden” midt i billedet. Men det er min opfattelse – uden at jeg har noget egentligt belæg for det - at forholdsvis hurtigt efter er man i Flyvevåbnet mere eller mindre officielt blevet enige om, at det er den sorte gallakasket til venstre, at man bruger ved de højtidelige lejligheder. ”Sovsekanden” giver nok lidt for meget mindelse om ”Admiralen fra Pinnafore”. |
|
Hjelmen her er den første hårde
hjelm, der var i det danske flyvevåben. Indtil da havde
man fløjet med læderhjelme – også når man fløj jetjager.
Men så skete der det, at i 1952 var der en amerikanske
Skyraider jager, som nødlandede i Vestjylland. Den
senere general og forsvarschef Knud Jørgensen – af mange
bedre kendt som ”Kong Knud” – var på det tidspunkt
O-officer på FSN Karup, og han sørgede for at få sendt
nogle mænner ud, som fik pillet vingerne af flyet og
derefter fik det hele bjærget hjem til Karup, hvor den
blev sat i flyvedygtig stand igen. Og i taknemlighed for
det overdrog den amerikanske pilot sin hårde hjelm, som
de åbenbart allerede på det tidspunkt fløj med i USA,
til Knud Jørgensen, der selvfølgelig fik den bemalet. Og
hvis man kigger på fronten af hjelmen, så kan man se
Kong Knud siddende på tronstolen. På den ene side er der
så eskadrillemærket, og på den anden side står der ”Mach
Buster”, hvilket betyder, at hjelmen og den første ejer
allerede på det tidspunkt havde været en tur gennem
lydmuren. |
Maleriet her har hængt på FMK's hovedværksted på
Flyvestation Værløse, fortæller SØE. Da værkstedet for nogle
år siden stod foran lukning, var jeg naturligvis ude efter
at få fat på maleriet med henblik på, at det skulle hænges
op på det dengang kommende Flyvevåbenmuseum i Stauning. |
Billedet herover kan ses som et eksempel på det gode, der er ved
at ske, nemlig at Flyvevåbnets Historiske Samling er ved at blive
kendt i flyverkredse ude omkring. |
piloter og teknikere og andre ansatte iFlyvevåbnet,
som ved forskellige lejligheder i 50'erne, 60'erne og 70'erne har
været så gode, at de har "sneget" deres egne, private kameraer med
ind på flyvestationerne, hvor de har foreviget forskellige motiver
og begivenheder i farver. Filmrullen her er kommet fra en pilot, som i sin tid optog en del film fra ESK 727. Det er med F-100, og det er i farver. Det, der nu sker med denne og andre film, som kommer, eller allerede er kommet i farver på "Super 8" eller "Dobbelt 8" fra privat hold til FLYHIS, er, at de bliver spillet over på DVD i et anlæg, som vi har fået indrettet, og som ses på billedet herunder. Det betyder, at vi nu kan gemme en masse spændende materiale i elektronisk form på harddiske eller på DVD-skiver. Dermed er bevarelsen af det sikret, og det bliver meget nemmere tilgængeligt end i den nu forældede form på filmstrimler.
|
De to billeder herover var nogle, som jeg fandt på en væg i
Bygning 131 på Værløse - altså på Flyvevåbnets Specialskole, da
den blev lukket ned. Jeg syntes, de var utroligt skægge, siger
SØE og føjer til, at han elsker sådan nogle gamle plakater og i
det hele taget gamle fotos, fordi de meget tit fortæller en god
og/eller sjov historie. |
Dette moskusokse-hoved kommer fra Flyvestation
Værløse. Det er sådan, at da man stadigvæk troede, at
flyvestationen skulle være "morgengaven" i forbindelse med
sammenlægningen af Værløse og Farum kommuner, og da Flyvevåbnet
derfor skulle helt og aldeles ud derfra, så skulle alt ryddes og
derfor også "Jagthytten". I den forbindelse blev jeg en dag
ringet op af seniorsergent Mathiesen, som bad mig om at komme
derover, for han havde nogle ting fra "Jagthytten", som gennem
årene er givet direkte til Flyvestation Værløse, og han syntes
ikke, at det var nogen god idé at lade dem blive hængende på
væggene, når der fremover ikke længere ville være nogen egentlig
bevogtning af området, så kunne de godt være lidt for
interessante for folk at få fat i. Jeg tog derover, og Mathiesen
havde pakket nogle kasser, hvor der bl.a. var dette
moskusokse-hoved og tre dansemasker. Dansemaskerne har jeg ikke
længere her i Samlingen, fordi de allerede er "taget i brug"
igen som en del af udsmykningen i et lokale i
Forsvarskommandoen, hvor der udelukkende er grønlandske
genstande. Netop dér syntes man, at disse dansemasker passede
utrolig godt. |
Man skal ikke sige andet, end at det er en
alsidig samling, vi har her i Gedhus. Og vi har også kunst på
væggene. |
Jeg ved godt, at vi ser meget på
Flyvestation Værløse i dag; men jeg synes lige, at jeg vil
vise de her modelbiler frem. Det er en brandmand på Værløse,
som i de ledige timer på sine vagter sad og lavede den
komplette brandstation, og hvis man kender en lille smule
til brandbiler i Flyvevåbnet, så vil man kunne se, at det er
dels en brandstation model 1950/60, da brandbilerne endnu
var røde, og dels en model 1980/90, hvor bilerne fik mere
militære farver.
Og her er så "the real thing".
|
Efterhånden har vi også fået samlet en hel del
flymodeller sammen, og nogle af dem har deres egen specielle
historie. |
Da jeg startede herude i samlingen, fandt jeg blandt så meget andet en plade, der engang havde hængt inde i FTK. På pladen sad fabriksmodeller af F-16 fra de lande, som havde været med til at starte hele F-16 projektet op her i Europa, og det vil jo sige Danmark, Norge, Holland og Belgien samt USA. Under pladen var der et foto af pladen med modellerne, og der var underskrifter af en række generaler. Men på fotoet var der også en model i det iranske flyvevåbens farver, som ikke længere er på pladen. Den har siddet dér, hvor det lille mærke er sat på pladen nederst i midten, som det ses på det lille foto her til venstre. Nu er det så min formodning - men jeg tør ikke helt påstå, at den holder vand - at iranerne faktisk var med til at starte F-16 projektet op i Europa, og at de skulle have været medkøbere på typen; men da shaen blev væltet af Ayatollah Khomeini i 1979, blev alle planer om køb af fly i USA annulleret. Det er nok derfor, at modellen er blevet pillet af pladen, og derfor har vi i dag en fabriksmodel stående af en F-16 i det iranske flyvevåbens farver. Jeg har så selv fremstillet den plade, som den står på i dag, for at den ikke bare skulle havne i en eller anden kasse.
|
Billedet her illustrerer en ny strategi, som vi har taget fat på i FLYHIS, hvor vi prøver at være på forkant med, hvad der sker i Flyvevåbnet. Det betyder, at når man f.eks. sender et detachement som her HELDET til Irak, så har detachementets kontakt- og velfærdsofficer en ekstra opgave med i tasken. Den går ud på, at man under udsendelsen skal udvælge sig nogle bestemte objekter derude - det kan være fra messen, operationsrummet, en sovekabine eller noget helt andet, og så følger man det pågældende objekt i den tid, man er derude, og den dag, da de skal hjem, så går det ud på at få pakket det hele sammen i kasser og/eller på paller, der så ender op her i Flyvevåbnets Historiske Samling. Det betyder, at vi ikke efterfølgende skal ud og samle historien sammen, men vi gør det, mens den rent faktisk udspiller sig. Den dag, da vi senere skal lave en udstilling om, hvad der foregik på et givet tidspunkt, så skal vi ikke ud og samlet et eller andet sammen, som kan illustrere begivenhederne. Det her, det er de absolut originale ting, som er i kasserne, og de er registreret op, og der står, hvem der har brugt tingene og til hvad. Hvis man ser på billedet, så kan man f.eks. oven på pallekasserne, hvor der står HELDET/IRAQ, se noget sort, og det er rent faktisk sengen, som manden har sovet i i det telt, som her er valgt som et af de objekter, som man har taget med hjem dernedefra. Det andet er fra messen i Afghanistan, da vores helikopter-detachement var dér.
|
Ginge brandbilen, som er omtalt ovenfor, er ikke
det eneste køretøj, der har fået plads i Samlingens garager. Der
er faktisk rigtig mange andre, og som kendere af militære
køretøjer vil kunne se, så er - lige bortset fra Landroveren -
stort set køretøjer, som man endnu kan se med Flyvevåbnets
nummerplader på de danske veje - ganske vist i stadigt færre og
færre eksemplarer. |
i Flyvevåbnet, er, at de begge to er såkaldte highlifters, og de er så specielle, at dem beholdt Flyvevåbnet i mange år, efter at de andre var væk, fordi de var velegnede til forskellige specielle opgaver. Men de almindelige J-6, som var meget anvendte i 1970-80'erne, dem har vi desværre ikke nogen af. |